dilluns, 3 de novembre del 2025

Les novetats més destacades en relació a la Ciència Oberta d'octubre: llibres oberts i altres coses


Llibres oberts

Si bé els llibres electrònics va sorgir més o menys al mateix temps que les revistes digitals, l’evolució dels respectius sistemes de comercialització han diferit notablement, així com el moment i la manera. L’interès però d’incloure els llibres acadèmics en el moviment de l’accés obert ha anat creixent en els darrers anys. En base l’experiència de l’AO de les revistes, el de llibres s’ha centrat majoritàriament en models de negoci en els que el cost de publicar no el cobreixen els autors sinó tercers, en molts casos biblioteques d’universitats (vegeu-ne alguns exemples a l’article:  Open access, open infrastructures, and their funding: Learning from histories to more effectively enhance diamond OA ecologies for books)

 

Una de les diferències entre llibres i revistes acadèmics és que aquestes han estat un conjunt bastant ben definit a partir de directoris com el Serials Directory, o bases de dades, com WoS, i de criteris de formals i de qualitat ben acceptats. El post How Should Diamond Open Access Work for Books? Ens pot donar una idea de fins a quin punt els criteris per a revistes acadèmiques diamant de DIAMAS són també i fàcilment aplicables a llibres. No és immediat decidir si els criteris de qualitat s’han d’aplicar a nivell de cada llibre, o de col·lecció o d’editor.

 

Els llibres acadèmics en obert han quedat incorporats al moviment de l’OA Diamant, que inicialment va néixer per a revistes, s’han beneficiat així d’accions com les dels projectes DIAMAS  i  ALMASI, del recolzament rebut per part d la UNESCO, o de pàgines de recursos com els que manté OAPEN (la Knowledge Base o l’ OA Books Toolkit). La Knowledge Base és una col·lecció de més de 600 documents (informes, polítiques, estadístiques, resultats d'enquestes) rellevants per a les polítiques d'accés obert per a llibres. La ‘caixa d’eines’ és un diccionari que conté articles breus que cobreixen una àmplia gamma de temes relacionats amb els llibres en accés obert, cadascun dels quals inclou una llista de fonts referenciades, lectures addicionals i enllaços a definicions de termes clau.

 

La OAPEN (Open Access Publishing in European Networks) que acabem de mencionar és una fundació sense ànim de lucre que té per missió mantenir i desenvolupar infraestructures per a llibres acadèmics en obert revisats per parells. Això ho fa allotjant més de 40.000 llibres en obert a través de la OAPEN Library i gestionant mantenint el Directory of Open Access Books (DOAB), aquest darrer creat a imatge i semblança del DOAJ. Una mirada a OAPEN and DOAB 2024 Highlights ens permetran veure com s’ha avançat en l’AO de llibres acadèmics en els darrers 5 anys. El seu finançament prové d’aportacions de biblioteques, entitats finançadores de la recerca, editors, donacions de particulars i de subvencions.

 

Finalment encabeixo aquí la SCOSS (Global Sustainability Coalition for Open Science Services), una agrupació d’associacions i entitats que tenen l’objectiu d’assegurar el futur de la infraestructura del AO (com DOAB). Ho fan recollint aportacions econòmiques de les institucions que en volen fer i atorgant ajuts a serveis no comercials amb una base financera poc sòlida. A mesura que han crescut els productes i serveis d'accés obert, s'ha fet més evident que per mantenir-los calia reforçar les infraestructures que els sustenten; d’això també en seria un exemple Invest in Open Infrastructure.

Comunicació científica (revistes, repositori, acords transformatius ...)

Les societats científiques ocupen una porció important de l’ecosistema de comunicació científica, però la digitalització de les revistes i la oligopolització del mercat està empetitint el seu espai. Com? D’això tracta l’informe de Research Consulting, Safeguarding the Future of Society Publishing, que és el resultat d’una enquesta a 66 societats científiques editores (majoritàriament del Regne Unit) sobre les seves polítiques editorials, ingresso, estratègies futures (on s’inclou l’OA i la AI) ... Un document breu (14 p) que mostra, entre altres coses, que l’edició continua estant en el centre de les activitats de les societats, que encara es fan edicions impreses de les revistes, que els ingressos de les societats no paren de disminuir mentre que creix el nombre d’articles que publiquen, que els costa trobar revisors, i que la AI és vista com a repte i oportunitat.  

Infraestructures: versió oberta del rànquing de Leiden     

El Centre for Science and Technology Studies (CWTS) anuncia en un post al bloc Leiden Madtrics l’edició del 2025 del Leiden Ranking. El rànquing es publica aquesta vegada en dues versions: l'edició tradicional (basada en dades del Web of Science) i l'edició oberta (basada en dades obertes d’OpenAlex). Aquesta darrera presenta com innovació important l’ampliació de fonts amb la inclusió de ‘publicacions no bàsiques’ (veure els detalls aquí); com exemple de l’impacte d’això, el perfil de la Universitat de São Paulo passa de tenir 48.926 publicacions entre 2020 i 2023 segons el criteri anterior a tenir-ne 68.889 segons el nou. L’edició Open inclou també més universitats que la tradicional (2.831 i 1.594, respectivament). Les universitats poden visualitzar-se sota 4 conceptes: impacte científic, col·laboració, OA i gènere. Per a cada concepte es dona (i es pot ordenar) el nombre total de publicacions, el de publicacions de cada concepte i el  percentatge del les publicacions del concepte respecte el total. Hi ha diferents filtres per refinar la visualització i la possibilitat també de veure els resultats sobre un mapa.

Reforma de l’avaluació

Un post al Blok de BiD d’A. Borrego resumeix la jornada “Reformant l’avaluació de la recerca per afavorir la qualitat i l’impacte científic”. Les experiències exposades per les institucions catalanes adherides a CoARA tenen tres trets comuns: creen comitès interdisciplinaris d’impuls i seguiment de les accions de reforma; estableixen plans de treball que principalment cataloguen els moments en s’apliquen criteris d’avaluació en algun procés de la institució; i atorguen una gran importància a la difusió dels objectius de la reforma ja que no són compartits de forma automàtica per tot el personal investigador més enllà dels “conversos”. La jornada va posar de manifest que la reforma de l’avaluació de la recerca és una transformació complexa però imprescindible per fomentar una ciència més responsable, inclusiva i orientada al bé comú. Tot i l’interès creixent i l’existència d’iniciatives inspiradores, la implementació dels principis de CoARA exigeix temps, recursos i, sobretot, un canvi cultural profund dins les institucions. El compromís dels equips directius, la formació d’avaluadors i la sensibilització del personal investigador emergeixen com a condicions clau per garantir l’èxit d’aquesta transformació.

Recursos educatius en obert (ORE), un parell de lectures

Un parell de posts de blocs destaquen: (1)  la importància del recursos educatius en obert per a les universitats (Open educational resources should be central to the public mission of universities / Niamh Tumelty, Caroline Ball, bloc LSE 02.10.25), (2) l’important paper de les biblioteques en l'educació oberta des dels seus inicis i el seu possible rol en el futur immediat (How Libraries Can Shape the Next Era of Open Education / K Mueller, D Tully, E Giles & W Cross, bloc Karina 09.10.25).