Aquest darrer informe està dedicat a conèixer millor aquestes noves realitats emergents a la Web que l’estudi anomena ‘espais socials’. L’informe d’OCLC distingeix entre tres tipus d’espais socials: els llocs comercials (com Amazon o iTunes), els ‘social networking sites (com MySpace) i els ‘social media sites’ (com YuTube o Flickr). Els llocs socials de xarxa serien els que tindrien com a primer objectiu el d’interaccionar amb gent (i com a objectiu secundari el de compartir continguts) mentre que els llocs socials de mitjans serien els que tindrien coma primer objectiu el de compartir continguts (tot i que com a objectiu secundari també permeten interaccionar amb gent). Quan parlem de que Internet ha canviat la manera de fer de la gent ens estem referint en bona part en les activitats que tenen lloc en alguns d’aquests tres espais socials, i quan parlem de la Web 2.0 en bona part ens referim a innovacions que han tingut lloc i que s’han desenvolupat en algun d’aquest múltiples llocs socials. L’estudi que comentem “explora les actituds i hàbits dels usuaris i dels bibliotecaris respecte aquests espais socials”.
De forma concreta, l’estudi explora quatre àrees: 1) les pràctiques i preferències dels usuaris en els seus espais socials preferits, 2) les actituds dels usuaris respecte compartir i rebre informació en els ses espais socials, o en llocs comercials o de biblioteca, 3) com d’important és per als usuaris la privacitat de les seves dades personals que deixen a algun d’aquest llocs, i 4) tots els elements anteriors ja no des del punt de vista dels usuaris de la xarxa sinó de la dels bibliotecaris. L’estudi s’ha fet fent enquestes a 6.100 usuaris de la xarxa d’entre 14 a 84 anys de 6 països diferents (Alemanya, Canadà, França, Japó, els Estats Units d’Amèrica i el Regne Unit de la Gran Bretanya)
Els capítols de l’estudi tracten: 1) Com són les nostres ‘vides’ digitals: quant de temps fa que s’és usuari d’Internet., què es fa a la xarxa, etc. 2) Els espais socials: definicions, quins són els més usats de cada tipus, perquè s’usen ... 3) Privacitat, seguretat i confiança. Percepcions dels usuaris sobre si la seguretat a Internet ha augmentat en els darrers anys o no, quina importància donen a la privacitat de les dades que els mateixos usuaris donem a algun lloc social ... 4) Les opinions de directors de biblioteques sobre els temes anteriors que es posen en contrast amb les dels usuaris per veure quan hi ha una diferència substancial entre la percepció dels usuaris i la dels bibliotecaris. 5) Les biblioteques i els espais socials, en el que s’explora quina és la imatge de les biblioteques per part dels usuaris i què esperen d’aquestes (en general i respecte els espais socials). 6) Diverses persones del món de les biblioteques (en general persones que estan a l’avantguarda de l’aplicació de les TIC a les biblioteques) opinen sobre els temes tractats a l’informe. 7) Es principals resultats de l’informe 8) Conclusions.
Com ja havia fet OCLC en el seu informe anterior, en un apèndix es poden trobar les dades del l’informe referents només a estudiants universitaris, una població especialment significativa per a les biblioteques (tant per edat com per nivell d’ús de les biblioteques).
1 comentari:
Benvingut a la blogosfera, mestre! Seguiré atentament les notícies que comentis i segur que aprendré molt :)
Publica un comentari a l'entrada