dilluns, 24 de març del 2008

10 previsions de futur de l'ACRL

Les vacances de Setmana Santa em permeten ordenar i rellegir papers. (Re) trobo el “Environmental scan 2007” que va preparar l’Association of College & Research Libraries. El document (un de similar havia estat fet el 2003) té per intenció identificar les tendències que definiran el futur de les biblioteques universitàries, recolzar la recerca adreçada a millorar les pràctiques bibliotecàries en les biblioteques universitàries i desenvolupar recursos que recolzin l’educació professional continuada dels seus membres. El document ha de servir de base dels debats que es faran al Congrés Nacional de l'ACRL d’aquí pocs dies (Baltimore, March 29 to April 1) i ha estat fet amb un mètode mixte consistent tant en la revisió de la literatura professional com entrevistant a 'member leaders'. El document ha estat preparat per un comitè de 14 membres que va preparar una relació de supòsits de la qual se’n van extreure les 10 principals ‘prediccions de futur’. Segons Pamela Snelson, la presidenta de l'ACRL, "Aquestes prediccions subratllen el paper dominant que les tecnologies i les expectatives del usuaris estant tenint cada vegada més en les biblioteques", i "Les tendències subjacents ofereixen noves oportunitats a les biblioteques i als bibliotecaris acadèmics". Les previsions (resumides a p. 4 i desenvolupades a les p. 8-20) són:
  1. Hi haurà més informació e- (+ repositoris, + retrodigitalització, + activitats de preservació)
  2. Les habilitats requerides als bibliotecaris seran cada vegada més diverses per tal de donar suport a uns serveis bibliotecaris en evolució.
  3. Hi haurà més demanda d’accés als recursos i serveis (tradicionals) en un context en el que els usuaris esperen cada vegada més que la biblioteca els ofereixi entorn ric en informació digital.
  4. Es debats sobre la propietat intel·lectual seran cada vegada més intensos i els recursos relacionats amb la gestió de la propietat intel·lectual seran un apart important dels serveis de la bu a la comunitat acadèmica.
  5. La demanda de serveis relacionats amb la tecnologia i d’entorns rics en tecnologia serà creixent i requerirà finançament addicional.
  6. L’educació superior serà vista cada vegada més com un negoci (business) i a la biblioteca se li demanarà cada vegada més que reti comptes i que mostri de forma quantitativa la seva contribució a la formació i a la recerca.
  7. Com a resultat de l’expressat anteriorment, els estudiants es veuran ells mateixos cada vegada més com a clients i demanaran cada vegada més que els serveis, facilitats i recursos s’ajustin a les seves necessitats.
  8. L’ensenyament en línia serà una opció cada vegada més comú dins l’ensenyament universitari i coexistirà amb el model d’ensenyament presencial sense amenaçar-lo.
  9. Continuarà creixent l’accés lliure i públic a la informació provinent de recerca feta amb fons públics.
  10. La protecció a la privacitat i el recolzament a la llibertat intel·lectual continuarà essent un tema important per a les bu.
L’informe relaciona alguns altres temes destacats com emergents però que no han entrat en la llista dels ‘top ten’. En destaco:
  • La creixent cooperació entre biblioteques universitàries, públiques, especialitzades i escolars en temes d’interès comú com pot ser-ho l’alfabetització informacional.
  • La pressió per fer els entorns físics de les biblioteques més amables.
  • La integració creixent dels serveis bibliotecaris en la recerca i la docència.
  • El desplaçament de molts documents impresos a magatzem remots (sovint col·laboratius).
  • El sorgiment de nous serveis derivats de la ciència e- i de les aplicacions d’aquesta a les ciències socials i humanitats.
Al final (i no pas com a menys important) una bibliografia seleccionada (de les p. 22 a la 29).