dilluns, 4 de maig de 2009

Un dia a la biblioteca (d'una escola)

La Dakota Meadows Junior Middle School és una escola de 580 estudiants d’entre 12 i 14 anys que està a la part Nord de Mankato, Minnesota. El funcionament del sistema educatiu dels EUA ens permet conèixer dades de l’escola com la relació estudiant / Professors, la composició ètnica dels estudiants i la d’aquests en relació amb la mitjana de Minnesota o dades sobre el districte escolar.

L’escola té 31 professors dels quals un és bibliotecari. No és que un professor faci de bibliotecari, és que una persona amb formació de bibliotecari escolar treballa a l’escola i té rang i consideració de professor (participa als claustres, intervé en la programació, etc.) A més, a l’escola hi treballen 8 persones més de les quals una treballa a la biblioteca. Temen que la crisi financera del país els afecti amb retallades en el personal.

La biblioteca es diu Media Center. Moltes biblioteques escolars dels EUA es diuen així a partir dels anys 60, quan es va donar un impuls a les biblioteques escolars que se situaven al centre de la vida escolar per proporcionar als estudiant i als professors els recursos i els mitjans que requerien per aprendre o ensenyar.

El Media Center te’l trobes només entrar a l’escola. Ocupa, doncs, una posició central en l’edifici i encara més perquè per anar d’un cantó a l’altre per l’escola cal passar per la biblioteca. Aquesta té uns 11.000 documents i fa uns 700 préstecs al mes. Cada any compra uns 300 documents (i en dona de baixa uns 300 més). Un dia l’any venen els llibres que donen de baixa. Per aquell dia les famílies porten llibres seus que se sumen a la venda, per tal d’ajudar a la biblioteca a recollir fons.

Tenen també vídeos, però no gaires, perquè si els en calen els agafen el préstec de la biblioteca municipal. Es fan préstec entre les biblioteques escolars de la zona i també (no gaire) amb la resta (públiques, especialitzades i universitàries) de l’estat.

La biblioteca té 128 ordinadors, potser en una mitjana superior a algunes altres biblioteques escolars de la zona i del país ja que provenen d’ajuts dels pares i aquests ajuden a les escoles de forma desigual segons els districtes escolars.

La Virjean m’informa de que cada estudiant pot passar unes 3-4 hores a la biblioteca per setmana, que la biblioteca organitza grups de lectura i que el personal de la biblioteca assessora als estudiants sobre temes escolars però també sobre temes relacionats amb la seva vida i creixement personals.

Quina és la missió de la biblioteca escolar?

  • La Virjean ho té clar: proporcionar informació i recursos tant a professors com a estudiants, fomentar la lectura i ajudar a la socialització.
  • Un professor que passava per allà diu que la biblioteca és un centre per trobar informació complementària i alternativa [la negreta és meva] a la que els proporcionen els professors. Dit en altres paraules, la biblioteca proporciona materials que permeten que els estudiants ampliïn els temes i els desenvolupin fins que ells trobin el seu propi nivell d’interès o de capacitat sobre el tema.
  • Una altra mestra (aquesta de la Franklin Elementary School) diu que la missió de la biblioteca és donar accés a la lectura als nens i donar-los materials per tal que tots els nens d’una classe puguin assolir un mateix nivell educatiu.
  • Una estudiant d’un màster en biblioteques escolar en pràctiques dona la seva definició de la missió de la biblioteca, que (segons les meves notes) és: proporcionar informació i habilitats informacionals per tal de tenir èxit en el món. Precisa que els recursos d’informació de la biblioteca són fiables.

Tres comentaris (o el que siguin) personals:
  1. La Wikipedia diu que diversos estudis han mostrat que les biblioteques escolars tenen un impacte positiu en els assoliments escolars i que els estudiants amb accés a biblioteques ben dotades i amb personal professional assoleixen millors resultats escolars independentment de la seva posició socio-econòmica.
  2. En ple debat de la nova llei d’educació de Catalunya, no sé veure a la p. Web del Col·legi Oficial de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya cap referència a les biblioteques escolars.
  3. L’Elaine, que em fa d’introductora, atura gent, els fa preguntes i em presenta com una persona que ve d’un país en el que les escoles no tenen biblioteques. Dos mestres, dues bibliotecàries una àvia i una mare em miren amb cara de sorpresa total de pensar que una cosa així és possible.

7 comentaris:

Eli Ramirez. ha dit...

El que ens passa quí és que, per una biblioteca escolar que funcioni, n'hi ha 300 que no funcionen.

L'altre dia parlava amb una amiga. Ella treballa en una escola, de mestra, des de fa un parell d'anys. Al preguntar-li jo per la biblioteca del seu centre, em va mirar com si haguès preguntat qui sap què. "No s'utilitza quasi" "no cal" "per lo que hi fan..."i tan tranquil·la que m'ho va dir...!

Potser caldria una llei que, tal com la llei de biblioteques de Catalunya que obliga a que cada poble superior a 5000 habitants tingui una biblioteca (crec), doncs una llei que obligués a que cada centre educatiu amb un mínim de (x) alumnes tingués un minim de (x) metres quadrats, un mínim de (x) documents i, per descomptat, un bibliotecari al capdavant.

Adán ha dit...

"Document", núm. 176 (març-abril 2009), p. 4.

"Esmenes a la Llei d'educació. Com a continuació de les accions
empreses pel COBDC en relació amb
la Llei d'’educació al mes de febrer, es van fer trobades amb els ponents de diversos partits polítics, per tal de presentar-los les propostes d’'esmena de la llei. El COBDC ha optat per a introduir unes esmenes mínimes que permetin el desenvolupament i la consideració de les biblioteques escolars i les habilitats en ús de la informació com a part fonamental del desenvolupament curricular. Les dues esmenes presentades pel COBDC han estat incorporades a les que presenten CiU, PSC, ERC i ICV."

Lluis Ma. ha dit...

Gràcies Adan, ja el vaig llegir aquest paràgraf del Document, però jo no el vaig entendre de res. Tu si?

Jo el que dic al blog és que un tema fonamental per la professió (el futur de les b. escolars) no apareix enlloc de la p. web del COBDC.

Iris ha dit...

Em vaig passar sis anys treballant en biblioteques escolars, fins que vaig necessitar cobrar per la meva feina. Mentrestant treballava per amor a l'art i en tenia molt d'amor, però no pot ser que anem posant pegats com el PuntEdu (en tindries per un altre post ben llarg...), o els mestres que es jubilen i són exiliats a la b.esc i de les ampes que han de finançar el mini sou dels bibliotecaris escolars... una desgràcia.

Ara treballa a la b.púb i el que més m'agrada és donar assistència a la b.escolar. A veure si podrem arribar a veure una situació com la que expliques.

Per cert, quina enveja de visita!

Anònim ha dit...

les ampes que han de finançar el mini sou dels bibliotecaris escolarsque molts són pobres estudiants que posen la seva il·lusió a canvi de 6 euros l'hora

Mònica ha dit...

Gràcies, Lluís, per una entrada tan interessant. No podria ser més oportuna en un moment en què les biblioteques escolars passen la maroma, al nostre país, fins al punt que el projecte de llei d'educació ni les esmenta (no prenc en consideració la possibilitat que puguin convertir-se en el recer dels professors retirats!). Curiosament, els aspectes que tu destaques són els que alguns portem anys i panys predicant, al desert, pel que es veu. A) Bibliotecari amb consideració de professor (pot ser bibliotecari o no, però el que cal és que estigui preparat per fer biblioteca i per dotar-la de sentit). B) Biblioteca centre de recursos (no només biblioteca de paper i literària). C) Biblioteca ben dotada, sobretot d'ordinadors (i no biblioteques amb un parell ordinadors, un dels quals per a ús del qui la porta). D) Biblioteca viva, útil, actual, necessària, utilitzada, reclamada, valorada... i així no acabaríem mai.
És cert que, com diu l'Eli, les nostres biblioteques no s'utilitzen. Ni falta que fa, si tenim en compte que segons l'estudi sobre les biblioteques escolars a Espanya, del 2005, el 75% del professorat deia que per a fer classe utilitzava única o preferentment, el llibre de text i que mai no havia dut els seus alumnes a la biblioteca. I que el 50% dels alumnes de secundària i batxillerat va a la biblioteca menys d'un cop al mes (no sabem quantes hores), però que el 26 % no hi va mai. Per sort, la situació és molt diferent a primària, però era per comparar...
No sé si amb cinc anys de Puntedu les coses han canviat gaire a Catalunya, però és evident que encara ens queda molt camí per recórrer per arribar a Minnesota.

INFOBIBLIO ha dit...

Treballo en biblioteques escolars i trobo que falta que el Departament d'Ensenyament s'interessi. Les biblioteques escolars si tots volguéssim funcionarien millor. Per aconseguir això el govern ha de facilitar recursos i contractar a personal.