dilluns, 28 d’abril de 2008

Les biblioteques universitàries a The Guardian

L’incansable Tomàs Baiget em fa arribar la informació de que al suplement d’educació del The Guardian del 22 d’abril és un monogràfic sobre les biblioteques universitàries. El diari ho fa en associació amb el Joint Information Systems Committee (JISC) i sota el títol comú de “Colleges, universities and the digital challenge” El monogràfic són 15 articles (curts) sobre les biblioteques universitàries. La introducció del monogràfic és de Stephen Hoare del suplement del The Guardian que comenta que les bu estant canviant més ràpid que mai no ho havien fet en la seva història. Aquests canvis han fet que les biblioteques ja no estiguin al cor de la universitat. Menciona els plans de construcció o reforma de noves biblioteques al Regne Unit (almenys entre 30 i 40) amb un cost de 60 milions de lliures i els plans encara més costosos de digitalització. Wendy Wallace parla de l’estudi de la British Library i el JISC segons el qual a les noves generacions (la generació Google) els falten capacitat crítiques respecte l’ús de la informació. ‘Critica’ la despesa que fan les bu en continguts mentre que els estudiants no tenen suficient capacitat d’usar-los. Stephen Hoare ('Buildings need to inspire') parla de la importància dels espais i dels canvis que aquests viuen degut a les noves tecnologies. Les biblioteques han de ser llocs de trobada i conversa: els edificis han d’inspirar. Menciona el premi del Sconul de disseny d’edificis (un iniciativa imitable i de fàcil imitació) guanyat recentment pel Saltire Centre, Warwick Learning Grid i Sheffield Information Commons. Dóna com enlaços: Warwick University library, Sconul, i, Designing Spaces for Effective Learning. Breu explicació del Warwick learning grid i del Saltire Centre. 3 articles sobre la biblioteca 2.0. "Quiet revolution", sobre com les tecnologies del que anomenem biblioteca 2.0 poden ajudar les biblioteques a complir les seves funcions. "No paper required", sobr el llibre e-, amb les experiències de la Staffordshire University i la del University College London. Encara més interessant és el Jisc's national e-books observatory project, a través del qual s’han contracten consorciadament 36 manuals universitaris de 4 àrees de coneixement. "You pay... and now they display", sobre l’OA i els repositoris institucionals. 3 articles més sobre Nous models de negocis. "Why a Wild West approach just won't do", sobre models de negocis per a la digitalització de fons propis; "Online trailblazers set the pace to go digital", sobre preservació i Lockss; "Digitisation in practice", parla dels projectes de la National Library of Wales de digitalitzar tot el que s’ha imprès sobre Gal·les i els gal·lesos des del S: XVI. 3 articles sobre digitalització. "Time's running out to preserve our treasures", com la digitalització facilita l’accés i es dona com exemple el British Library Archival Sound Recordings. "System helps guard against digital disasters", més sobre Lockss i més sobre el Saltire Centre, que combina les àrees socials (amb bar) amb les dedicades a l’estudi individual. 2 articles sobre el nou usuari. “Academia's big guns fight 'Google effect'”, sobre la major capacitat de les eines de cerca de les bu i, alhora, de la seva poca amabilitat respecte Google i “Customers' demands dictate pace of change” sobre la tensió entre organitzar els serveis per satisfer les noves generacions d’estudiants i alhora continuar essent útils per als investigadors (i parla de l’estudi del RIN que estem a mig comentar a aquest blog). Finalment, 2 articles sobre els bibliotecaris. “Meet the 'information brokers'”, sobre els radicals canvis de l’ofici i “Librarians”, amb quatre experiències de com la tecnologia ha canviat la nostra vida professional, la de Jean Sykes, director of IT services for the London School of Economics, la de Martin Lewis,director of library services at Sheffield University and the university librarian, la de Anne Bell, librarian at Warwick University, i la de Stephen Pinfield, chief information officer at Nottingham University.