Un glop de cervesa
El primer glop de cervesa: tertúlies sobre societat ibiblioteques, és una idea que
han posat en funcionament Fidel Bellmunt, Ferran Burguillos, Maite Comalat i
Eulàlia Espinàs, que fa uns anys van compartir responsabilitats a la Junta del
COBDC i ara volen organitzar més o menys cada mes una tertúlia al voltant d'un
tema relacionat amb el món de la informació i la documentació.
La forma que pren la idea és: un convidat
preferiblement extern a la professió fa una exposició o reflexió breu (no més
de 15 minuts) un tema determinat, i a partir d'aquí que s'inicia la tertúlia
entre els assistents (un màxim de 30). Entre mitges una cervesa i un sopar
informal,
El passat 10 de
desembre es va celebrar la 1a. Èxit total de públic (és a dir 30 persones i
llista d’espera) en un local agradable: MoMa (c. Riego, 25, Barcelona) , amb Les
Biblioteques i el Bé Comú com a
tema i la Marina Garcés com a persona que va centrar el debat
Les biblioteques i el bé comú
Les biblioteques i el bé comú
La Marina
Garcés va iniciar la seva exposició afirmant que les biblioteques no són només un
bé comú pel conjunt recursos que custodien, són alhora un lloc comú. Això les
fa socialment desitjables.
Va exposar la
reflexió que la vida social discorre cada vegada mes entre llocs propis (casa
nostra, els llocs que podem comprar temporalment... llocs caracteritzats per la
pertinença i que tenen a veure amb la mercantilització) i no llocs (com les
carreteres, els supermercats, els mitjans públics de transport; són espais de
circulació i de trànsit, que no generen vincles ni experiències. Alhora hi ha
els llocs comuns, llocs que no passen ni per la pertinença ni per la propietat,
llocs que creen però experiència compartida; llocs on les vivències generen
vincles. Les biblioteques són llocs comuns, o un arxipèlag de llocs comuns (*)
A Garcés, això
li provoquem tres reflexions:
- La lectura. Podem dir que “La lectura és l’espai produït per la practica d’un lloc", però ara mateix la lectura està en moment de redefinició i canvi. La pregunta és, quin sentit té la lectura avui? Tot i que vivim un moment d’extrems, no hem de tenir ni nostàlgia del passat, ni acontententar-nos amb falses promeses del futurisme utòpic. Cal pensar què vol dir llegir avui i veure com es reubica la biblioteca aquí.
- La saturació. En el món de saturació en que vivim, la creació d'espais no saturats és important. Cal interrompre la saturació i crear llocs “on deixin de passar coses contínuament”, un lloc que creï un buit que pugui reomplir-se. Les biblioteques poden ser –com un bon professor- un mur de contenció que permeti crear espais on créixer amb llibertat, on respirar i moure's lliurement. La lectura seria aquí un espai obert a l'imprevist.
- La participació. S’està desplaçament el model de la participació cap a la implicació i el compromís. Estem massa acostumats a anar allà on se'ns convoca, i l'èxit dels llocs és la quantitat de persones que hi va. S'ha creat un patró on la quantitat és la qualitat. Alhora s'estan creant espais nous i diferents on aquest patró no val. Cal repensar les organitzacions existents, potser caduques en forma però no en fons (seria el cas de la biblioteca); s’ha de donar la possibilitat de repensar els llocs per convertir-los en aptes per a noves praxis.
La tertúlia
Les intervencions
de la gent es van centrar molt més en la participació dels usuaris que en el
valor dels espais.
Algunes idees
sobre els espais van ser:
- Les praxis culturals tendeixen a generar experiències i les biblioteques haurien de fer-ho també. La biblioteca justament és l'espai que permet crear altres espais.
- Diferents usuaris tenen diferents necessitats, particularment els joves usen les biblioteques de forma diferent i aquestes s’han de dissenyar pensant en tots els usuaris. Calen molts espais dins el mateix espai, calen molts usos diferents i simultanis dins el mateix espai.
- La biblioteca produeix de forma automàtica el procés de dessaturació al·ludit per Garcés (a la biblioteca hi vas a buscar el que no està previst). La gent, de les biblioteques el que vol és l'espai, la lectura te la pots emportar a casa (prioritzar la tecnologia és un error).
- Molts espais urbans s'estan desertificant de vida social degut a tancament de petit comerç i si la biblioteca ha de ser un espai comú, ha d'estudiar-se on s'ubiquen per tal de fer-les en llocs adequats, no on hi ha espais lliures.
Es varen citar
diferents experiències de disseny de biblioteques amb la participació d’usuaris
(Dresden, Birmingham, ...), de participació dels mateixos en el seu govern (a
la BNF a França), o en el disseny d’un servei (a la biblioteca de Manlleu els
llibres per a joves els trien els joves).
Algunes idees
sobre la participació
- Per justificar l’existència de la biblioteca hem estat massa centrats en el manteniment d’indicadors i ens hem oblidat d’observar l’usuari per fer biblioteques com ell volia.
- He educat als usuaris per a que puguin participar?
- Què ha de ser aquesta participació? En una experiència d'observació dels hàbits d'ús de la biblioteca els lectors van dit que participarien en la producció de serveis però no participar en el funcionament administratiu. La crisi no està afavorint la cogestió per tal que siguin els usuaris els qui administrin la misèria que quedi de l'estat del benestar? No hi ha d'haver només participació de l’usuari en la gestió, sinó apropiació de la biblioteca per part de l’usuari. Si la participació es estalvi, no val.
- Els bibliotecaris considerem les biblioteques com a espais propis i no confiem en l'usuari. Els acceptaríem l'opinió? Els acceptaríem, per exemple, les matèries que posessin ells al catàleg?
- Hi ha una tendència de retornar el bé públic a tothom, però hi ha plantejaments del comú que són anti-públics. Cal evitar que la comunitat mes forta s'apropiï del comú. El comú es el lloc on hi te un lloc el que no té lloc enlloc.
Els espais professionals de reflexió
Aquesta primera
sessió del glop de cervesa ha estat un èxit innegable, i els glops que vindran
ho seran també. Ho seran perquè a la gent ens agrada compartir sensacions,
opinions i moments amb altres. Les professions es fan del pensament estructurat
i ortodox de les aules i els escrits professionals, i també de les vivències
personals i de les idees noves que descobrim xerrant amb altres.
Els espais de
reflexió i intercanvi professionals a Catalunya s’han desertificat en els
darrers anys. El Col·legi ha deixat de ser un llocs professionals de trobada i reflexió,
el Consell de Biblioteques –concebut com un fòrum professional- ni és
professional ni es reuneix i les biblioteques han (hem) creat espais de debat
per organitzacions o tipus de biblioteques amb escassa o nul·la connexió (**).
(*) A la literatura professional aquest concepte el
trobareu més sota la denominació de tercers espais o tercers llocs, un concepte
proposat pel sociòleg Ray Oldenburg el 1989 que ha trobat una important
acollida entre els bibliotecaris. La biblioteca com a 3rt espai seria generador
de confiança social, un bé comú.
(**) Amb excepcions: l’Aula Rubió de la Facultat de
Biblioteconomia i Documentació o la Comissió Assessora de Catalogació de la
Biblioteca de Catalunya (del que jo conec).
1 comentari:
Es va comentar amb encert que "els joves usen les biblioteques de forma diferent", i fa poc vaig poder comprovar aixó. Vaig assistir a un sorprenent diàleg d'una bibliotecària de Sant Cugat: una mare volia que la seva nena pogués treure una òpera amb el carnet... però la bibliotecària no ho va permetre, la nena havia de portar-se "únicament" òperes adaptades per a nens. És a dir que si un usuari fa un ús diferent del que diu la norma no se li deixa triar, i jo em pregunto que dany pot fer escolar la Cenerentola de Rossini en versió per a "adults".
A algú li estranya que la professió no tingui bona imatge si fem aquestes ximpleries a les biblioteques públiques?
Publica un comentari a l'entrada