Un dels
principals problemes de la societat espanyola (i de la catalana, que en això no
és diferent) és que tenim un índex de fracàs escolar superior a la mitjana dels
països del nostre entorn. Diversos estudis han mostrat que hi ha correlació
entre fracàs escolar i exclusió social i entre fracàs escolar i baixes
competències lectores. Treballar, doncs, per millorar les competències lectores
és fer-ho per una societat inclusiva.
Això
està fent la Fundació Jaume Bofill, fundació indispensable, per a això i per a moltes
altres coses, en la societat catalana d’avui. Ho fa amb el programa LECXIT el qual “té per objectiu incrementar
l'èxit educatiu dels infants a través del treball per la millora de la seva
comprensió lectora” i ho fa “gràcies al voluntariat i a la implicació de
l'entorn dels nens i nenes que participen en el programa”.
En vaig
parlar en un post d’ara fa dos anys (Llegim
i humanitzem-nos: lectura i èxit educatiu) a propòsit de la seva 1a
trobada. El passat 22N fer la seva 3a omplint del tot la sala d’actes del
CaixaFòrum (no pas petita, per cert). La seva intenció era retre comptes de
tres anys de treball.
Àlex
Cossials (a la foto) va donar dades de les persones i institucions implicades i,
el més important, els seus efectes. Un 74% dels nens que han participat en el
programa estaven sota el seu nivell en competències lectores, percentatge que s’ha
reduït fins al 19% després de de l’experiència. Així, l’atenció personalitzada
d’un adult amb un nen en el procés de la lectura millor les capacitats lectores
dels nens. Els resultats mostren, doncs, que el que fa LECXIT contribueix a que
els nens arribin a les competències lectores de la seva edat.
Què ho
fa això? Segons Àlex, diversos factors: la formació i acompanyament dels voluntaris,
que cada nen tingui un mentor, la implicació de l’escola i de l’entorn (família
inclosa)... i traspassar el plaer per llegir. Si la lectura és un element tan
important de la formació, l’escola podria programar-la com un coneixement
instrumental i convertir-la en una assignatura més. Però, ai las!, el plaer no
s’ensenya, s’encomana, i aprendre a disfrutar no pot ser una activitat dirigida,
sinó que ha de ser l’expansió d’un mateix. Aquesta és una de les funcions de la
biblioteca a l’escola, i com pot l’escola realitzar-la sense que les escoles
tinguin biblioteca?
El
representant del Dep. d’Ensenyament a l’acte qualificava els avenços fets els
darrers vuit anys d’espectaculars (sic) gràcies al programa puntedu
i es lamentava que la crisi hagués estroncat de forma tan cruel aquest camí ascendent.
Jo penso que no millorarem gens la feina que fem ni la societat que ens volta
si som tan condescendents amb els efectes de les nostres accions. Portem a
sobre 35 anys d’autogovern i alguna cosa més podíem haver fet en biblioteques
escolars. Els benintencionats apropaments de la biblioteca pública a l’escola
han quedat en res o en poc i el COBDC no es pot pas dir que hagi destacat per
dedicar al tema una atenció prioritària.
Dos apunts
més per acabar:
- El 53% dels voluntaris que acompanyen als nens en la lectura una hora a la setmana son menors de 25, i el 89% són dones. Clarament la paraula solidaritat s'escriu en femení i el gènere ‘ajudador’ és el femení. Es poden deduir coses que afecten la professió de bibliotecari, a partir d’això.
- Davant les intranquil·litats que genera que les màquines cada vegada ocupin més el nostre temps, les paraules de Jordi Jubany: llegir avui es més: més interessant, més important i més complex alhora.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada