En
aquest bloc m’he ocupat abans de la
feina excel·lent que fa la Diputació de Barcelona avaluant les seves
biblioteques.
En un
estudi recent (de 2011) avaluen l’ús i la satisfacció dels usuaris actius (persones
amb carnet i que hi hagin anat 12 mesos abans de l’entrevista telefònica que se’ls
va fer). Alguns resultats que extrec de l’informe, que, lamentablement, no
troba a la xarxa, són:
- Perfil dels usuaris. Un 23% tenen entre 14 i 24 anys, un 21% entre 25 i 34 i un 27% entre 45 i 54. Un 21% són estudiants, un 11% aturats, un 9% jubilats, un 3% mestresses de casa i la resta treballadors d’algun tipus
- Ús de la biblioteca. Un 60% hi van al menys 1 vegada al mes. Un 30% de visites són de més de 3 hores, un 25% d’entre 2 i 3 h, i un 25% d’entre 1 i 2.
- Motius de la visita. Els tres usos més mencionats són fer préstec (40,5%), estudiar (22,5%) i llegir (13%).El motiu principal per anar-hi és per oci (55%), seguit de per estudiar (32%) i per motius professionals (11%). Un 40,6% dels entrevistats diu que va a la biblioteca a fer-hi alguna cosa i aprofita per endur-se documents en préstec.
- Valoració de la biblioteca. Els entrevistats donen a la biblioteca una nota que obté una mitjana de 8,1. Un 60% considera que l’horari és molt o bastant adequat i la resta que ho és poc o gens.
- El servi de préstec. És valorat amb un 8,4 (una mitjana superior a la de la biblioteca). Una mica més de la meitat dels enquestats usa el servei.
- La col·lecció. Un 70% la considera molt o bastant complerta, un 21% poc o gens. Un 82% considera fàcil o molt fàcil trobar els documents. Quasi la meitat dels entrevistats ha usat alguna vegada el catàleg i consideren que és fàcil o molt fàcil d’usar un 85% de persones.
- Ordinadors i xarxa. Més del 90% tenen ordinador a casa i el 78 entre a internet cada dia. Un 51% ha entrat a la web de la biblioteca alguna vegada, un 31% ha usat el catàleg des de fora la biblioteca alguna vegada i un 19% ha renovat préstecs o fet reserves des d’internet.
El servei
de biblioteques de la Diba manté des de fa temps uns indicadors excel·lent que
explota per a cada biblioteca mostrant-li les seves dades individuals i (i això
és el millor) la posició de la biblioteca en cada indicador respecte a diverses
biblioteques similars a l’analitzada. Així, la biblioteca de St. Joan Despí pot
estar satisfeta per haver passat del 40,85% de població amb carnet el 2010 al
47,57% el 2012, però pot estar-ho més de tenir el percentatge més alt de les
biblioteques del seu grup.
Les dades
i indicadors s’agrupen en dos apartats: la biblioteca i el servei bibliotecari.
Les dades i indicadors de la biblioteca inclouen espai, personal, col·lecció,
punts de lectura, equipament, usuaris, serveis i pressupost. Les del servei bibliotecari
municipal: territori i població, accessibilitat, orientació a l’usuari, ús,
anàlisi de la col·lecció, anàlisi econòmica i recursos humans.
Una
feina excel·lent que ho és perquè està ben executada, però –sobretot- perquè és
continuada en el temps. L’avaluació té alguns escèptics i tinc algun bon
company que veu en les estadístiques no gaire res més que propaganda i algun
altre que les tem per simplificadores de la realitat. Les dades i els
indicadors poden ser això, però no tenen aquesta intenció.
Saber
què passa a la nostra biblioteca serveix per millorar, per retre comptes i pe
posar en valor el que fem. Per millorar perquè només les dades són capaces de
fer-nos veure les coses diferentment i allunyar-nos de les valoracions
subjectives que inevitablement fem d’allò en el que estem implicats. Per retre
comptes perquè és de rigor democràtic que expliquem quin ús tenen els recursos
que gestionem als que paguen els impostos i taxes de les que les biblioteques treuen
els recursos per funcionar. Per posar en valor el que fem (i aquesta és la
funció actualment més ‘de moda) perquè en moments de crisi i retallades hem de
mostrar on incideixen els serveis de la biblioteca.
L’avaluació
és metodologia, però és continuïtat que ens mostri si fem més o menys (cosa que
ens ha de permetre preguntar-nos perquè), és carinyo perquè ens estimem el que
fem i volem millorar-ho i és voluntat de canvi perquè per no canviar no cal
avaluar-se.
La
feina de la xarxa de biblioteques de la Diputació de Barcelona és exemplar, com
ja he dit, i útil, però li podem posar un ‘però’. Com és que les anàlisis d’ús
i satisfacció no s’han estès a la resta de biblioteques municipals de
Catalunya? Catalunya és un territori relativament homogeni, tenir dades de la
biblioteca de Figueres al costat de la de Vic milloraria el coneixement que
tenim del rendiment dels equipaments bibliotecaris. Tenir una enquesta d’ús i
satisfacció a nivell de Catalunya (que pot donar les dades desagregades per
províncies) hauria de ser una eina fonamental de la planificació bibliotecària.
3 comentaris:
I per comarques.
Si, Teresa, tens tota la raó, i per comarques.
Diners per comprar llibres no en tindrem, però estudis on sempre quedem la mar de ben valorats els que vulgueu...
Publica un comentari a l'entrada