Ni
mai hi havia hagut tanta informació, ni mai els lectors havien estat tan
autosuficients per accedir al contingut de llibres i altres documents
tradicionalment col·leccionats per les biblioteques. Les capacitats
d’emmagatzematge i de difusió dels ordinadors i de la xarxa semblen estar
ocupant l’espai de les biblioteques. Aquestes, tenen algun paper en una
societat cada vegada més digital i amb menys ‘paper’ per al paper imprès?
L’evolució
de les biblioteques, però, la seva utilitat o prescindibilitat futures, no
depèn només d’elles ni de les solucions tecnològiques que es trobin per posar
informació a disposició de la gent i facilitar-ne la seva gestió. És la mateixa
societat, decidint quin camí de futur tria, qui decidirà si les biblioteques
continuen aportant algun valor a la societat. Si l’evolució social elegeix valorar
la igualtat, les identitats individuals i col·lectives i el desenvolupament de
les persones, llavors continuarà havent-hi organitzacions que es diran
biblioteques (o no) i que vetllaran per facilitar l’accés de qualsevol
informació a tothom.
Fins
ara, les tecnologies aplicades a l’enregistrament i difusió de la paraula no
han fet més que estendre la capacitat de llegir. Han augmentat tant la
facilitat d’accedir a llibres i a altres documents com la de fer coses amb la
informació que al humanitat genera. Però només les biblioteques garanteixen
l’accés a tota la informació, per a tothom i per sempre. Va ser així quan la
tecnologia nova va ser l’escriptura, i va tornar-ho a ser amb la impremta: hi
ha informació que no es considera valuosa, hi ha individus que queden al marge
de l’ús de la informació i hi ha informació que deixa de tenir interès i de la
que se’n descuida conservar-la. Tots aquests ‘forats’ són els que la biblioteca
moderna –la creada dins el paradigma del llibre imprès- va cobrir. La
tecnologia del digital en xarxa, però, continua creant forats o rases similars
i les biblioteques contemporànies i del futur tindran per funció omplir-los.
Això fa la Memòria Digital de Catalunya
que posa en digital documents de vida efímera, o les biblioteques públiques que
creen serveis d’alfabetització informacional, o la Padicat que preserva i dóna accés a versions antigues de pàgines web
catalanes.
El
paper futur de les biblioteques recaurà menys en l’objecte que estotja i
transporta la informació (el llibre o el document) i més en la informació en sí
mateixa i en les múltiples maneres en que aquesta s’usa. Les biblioteques del
futur seran espais físics, entitats finançadores de l’accés a la informació,
centres de formació en l’ús de la informació i organitzacions dedicades a
tenir-ne cura.
Potser
és un misteri, però alhora és un fet constatable, que biblioteques dissenyades com
a espais agradables atrauen gent que entra en contacte amb la informació i amb
altres persones. És això un defecte? Al contrari. Les biblioteques són un
exemple clar del que s’ha anomenat tercers espais: llocs que no són ni casa ni
la feina i on els humans exercim la nostra humanitat socialitzant-nos,
intercanviant informació, exercitant la paraula. Les biblioteques, a més de
llibres, ofereixen un lloc on estar (amb nosaltres mateixos, amb els altres i
en contacte amb la informació), faciliten el contacte amb la cultura en les
seves diferents formes i amb altres persones també interessades per ella, un
espai on trobar-se amb qui pugui tenir interessos similars, un lloc on estar
sense consumir, sense pagar, sense haver de seguir la moda ... L’aportació
futura de les biblioteques serà la creació i manteniment de llocs i espais
reals al voltant de la informació.
Cada
vegada hi ha i hi haurà més informació gratuïta a la xarxa. Cal veure fins a
quin grau arribarà això. Si abastarà només les obres científiques finançades
públicament i els clàssics de la literatura i el pensament o si això arribarà a
l’ensenyament i a l’oci. A més, les millores tecnològiques també abaratiran el
cost de llegir en paper en edicions fetes a demanda. Per a la població que
assoleixi uns nivells mínims de renda, el cost no serà un obstacle (com si ho
va ser en el passat) per accedir als llibres que llegim. Però la feina d’editar
llibres continuarà tenint costos i els si volem una societat culta caldrà
generar models de negoci que sustentin l’edició digital. En el passat les
compres que feien les biblioteques –bàsicament les públiques i les
universitàries- subsidiaven part del cost editorial. Probablement sempre hi
hagi llibres o obres l’accés als quals serà sota cost. Les biblioteques paguen
en nom d’un grup (una ciutat, una universitat, una empresa, una escola) perquè
les persones puguin accedir, sota règim capitalista (retribuint l'autor i
l'editor), a un bé socialitzat. Un dels serveis de les biblioteques serà pagar
per formar col·leccions de documents impresos i també electrònics.
Diversos
pensadors han caracteritzat la societat actual com la del coneixement. La
característica principal d’aquesta seria que pivotaria al voltant de la
informació. La producció de riquesa i benestar ja no tindrien el centre en els
desenvolupaments industrials sinó en la creació de serveis basats en el
coneixement i en la gestió de la informació. En una societat això,
l’ensenyament reglat ja no serà suficient i l’aprenentatge serà una activitat
que es perllongarà al llarg de tota la vida. Les competències informacionals
seran, doncs, cabdals. La seva adquisició s’iniciarà a l’escola però continuarà
més enllà dels cicles educatius. Les biblioteques tindran per als ciutadans un
rol formador en l’ús de la informació. A les escoles, a les universitats, a les
organitzacions i als pobles i barris, les biblioteques seran organitzacions
dedicades a ajudar a gestionar la informació, a seleccionar-la adequadament, a
analitzar-la críticament i a usar-la convenientment.
Finalment,
però no pas en darrer lloc, la importància del nostre passat, de la nostra
identitat i de la nostra memòria creix amb el nostre benestar. Això és cert tant
a nivell individual com col·lectiu. Guardar difícilment genera benefici i no té
prou incentiu com per ser deixat en mans de la iniciativa privada i la empresa.
Algú ho ha de fer i les biblioteques oferiran aquest servei a la
col·lectivitat, és a dir, conservar informació i la organitzaran perquè pugui
ser trobada i usada en un futur. Un altre dels serveis de les biblioteques serà
guardar la informació que generem avui, sigui aquesta en paper o digital.
La
societat necessita informació i la necessita que s’hi pugui accedir de forma
igualitària. Necessita àmbits de potenciació de les persones, de cohesió social,
d’autoaprenentatge i de preservació del passat. En aquests passats 100 anys les
biblioteques a Catalunya han estat institucions que han ajudat l’evolució de la
nostra societat en un entorn de paper i una societat industrial. En els anys
que vindran, les biblioteques poden ser instruments que facilitin el trànsit i
l’adaptació sense fractures en un entorn digital i una societat informacional.
Aquest post és el darrer fragment de
la meva contribució a la Nadala de la Fundació Carulla d’enguany: “Biblioteques.
De l'Escola de Bibliotecàries al llibre electrònic”. El llibre ressegueix
el que han representat les biblioteques a Catalunya des de fa 100 anys quan va
crear-se l’Escola de Bibliotecàries fins avui dia. El llibre abraça l’empenta
de la Mancomunitat de Catalunya (amb la creació de la xarxa de biblioteques
populars, la Biblioteca de Catalunya i l’escola esmentada), l’època franquista,
la represa democràtica, l’evolució recent que han tingut les biblioteques
municipals i les de recerca i la lectura digital. Sota la meva coordinació, hi
han escrit Assumpció Estivill, Teresa Mañà, Lluís Agustí, Cristóbal Urbano,
Núria Ventura, Carme Fenoll, Reis Fontanals, Marga Losantos, Laura Borràs i jo
mateix.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada