El
desenvolupament del pensament ha anat estretament lligat a les tecnologies de
la seva fixació i transmissió, però les relacions entre aquest i les noves
tecnologies mai no ha estat fàcil. Plató va expressar els seus recels respecte
la tècnica de l’escriptura al Fedre. Més
prop nostre, Rosa Leveroni s’estranyava que l’increment demogràfic que
Catalunya vivia els anys seixanta, i l’increment d’estudiants que això
comportava, no suposés un augment significatiu de visitants de les biblioteques
populars, i ho atribuïa a les noves tecnologies de llavors: la ràdio, i més
encara –deia- la televisió.
Si
bé quan es viuen, tots els canvis semblen importants, n’hi ha que adquireixen
la categoria de ser ‘disruptius’, és a dir de reconfigurar la manera de fer les
coses. No podem dubtar que hi ha hagut tres canvis tecnològics disruptius
relacionats amb la paraula, el pensament i la informació: l’aparició de l’escriptura, la invenció de la impremta i
el desenvolupament de la capacitat de processar dades en ordinadors i
transmetre-les a través de xarxes de telecomunicacions.
L’aparició
del llibre imprès va canviar la societat però fins i tot també a les persones.
La paraula –que fins llavors havia estat o dita o escoltada- va passar a poder
ser emmagatzemada (en llibres) i usada a distància en una extensió fins llavors
no coneguda. I una cosa similar ens està passant amb Internet. Mai com ara hi
ha hagut tanta informació i mai com ara ha estat tanta la capacitat
d’accedir-hi i d’usar-la.
Hem
passat (estem passant) d’una societat que tenia temps abundant per cercar una
informació escassa a una altra en la que el que és abundant (massa?) és la
informació i el que escasseja és el temps per cercar-la i usar-la. Estem
desenvolupant tècniques i instruments que permeten que la informació que ens és
rellevant se’ns aparegui sense buscar-la. Si fins ara la informació calia
treballar-la ‘a mà’, ara ho faran les màquines, i els grans conjunts
d’informació –big data- acabaran
essent capaços de generar nova informació.
La
informació ha estat tradicionalment lligada al seu suport. El que deia un
llibre (o un document) i el llibre en sí eren una mateixa cosa. Només algunes
obres molt populars acabaven editant-se diferents vegades en edicions
diferents. La progressiva mecanització de la impremta, i, més endavant,
l’actual digitalització, acabaran alliberant del tot la informació del seu
suport. Aquesta fluirà per la xarxa de forma abundant i lliure, i els seus
costos de reproducibilitat es reduiran enormement. Avui, en el domini de la
ciència, es considera que en l’horitzó de l’any 2015 els articles i altres
documents de recerca seran accessibles de forma oberta, és a dir, sense cost i
amb capacitat de ser reutilitzats sense permís del seu autor. Cal veure si aquesta
llibertat de flux de la informació arribarà també a als àmbits de l’ensenyament
i l’oci.
La
paraula escrita ja va incorporar dibuixos mentre els llibres eren manuscrits.
Més tard, la impremta va permetre ajuntar-hi fotografies, però ara, la
informació digital permet incrustar-hi en qualsevol text qualsevol altra
informació (textual, gràfica, sonora o audiovisual). Els textos poden enllaçar
a altres documents i els lectors poden intervenir en el text comentant-lo,
continuant-lo o valorant-lo a les xarxes socials. El descobriment de la
neuroplasticitat del cervell, és a dir, que està dissenyat per adaptar-se a
pressions ambientals, canvis fisiològics o experiències ha fet que ens
plantegem quins canvis provocarà en el cervell aquestes noves experiències lectores,
i si aquests són positius (Nicholas Carr, el 2008 va publicar un article amb un
títol que expressa algunes d’aquestes temences: “Is Google Making Us Stupid?”).
Aquest post és el 4rt fragment de la
meva contribució a la Nadala de la Fundació Carulla d’enguany: “Biblioteques.
De l'Escola de Bibliotecàries al llibre electrònic”. El llibre ressegueix
el que han representat les biblioteques a Catalunya des de fa 100 anys quan va
crear-se l’Escola de Bibliotecàries fins avui dia. El llibre abraça l’empenta
de la Mancomunitat de Catalunya (amb la creació de la xarxa de biblioteques
populars, la Biblioteca de Catalunya i l’escola esmentada), l’època franquista,
la represa democràtica, l’evolució recent que han tingut les biblioteques
municipals i les de recerca i la lectura digital. Sota la meva coordinació, hi
han escrit Assumpció Estivill, Teresa Mañà, Lluís Agustí, Cristóbal Urbano,
Núria Ventura, Carme Fenoll, Reis Fontanals, Marga Losantos, Laura Borràs i jo
mateix.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada