Se’m va
passar per alt comentar-ho aquí, però mai no és tard per a les bones noticies.
La convocatòria de l’AGAUR dels ajuts postdoctorals Beatriu de Pinós inclou
condicions de ciència oberta (vegeu art. 30): ‘proporcionar accés obert als
articles científics generats en el marc del projecte ... mitjançant el dipòsit
de la versió final acceptada per a la publicació i les dades associades a
aquests articles en repositoris institucionals o temàtics, de manera simultània
a la data de publicació’. Les dades de recerca han de seguir el principis FAIR,
tenir un pla de gestió de dades i usar l'eiNa DMP i la consulta dels documents guia relacionats.
Fa temps
que no veia pronunciaments pro ciència oberta. Recentment la International
Association of Universities (IAU) n’ha fet un (Open Science The Challenge for Universities). La IAU, és una
entitat amb membres a 130 països associada a la UNESCO i al Consell d’Europa. La
declaració veu la CO com una oportunitat per a les universitats d’enfortir la
seva missió. Assenyala com a reptes d’avui per a les universitats: generar
confiança, respectar la diversitat, facilitar l’accés global al coneixement i
fer front a la comodització de l’educació superior. El document acaba amb unes
breus recomanacions (p. 27-29) de cara a reforçar la integritat de la recerca,
l’obertura dels resultats científics, la relació amb la societat i la
col·laboració entre científics.
Acords consorciats i transformatius
Amb els acords transformatius està passant una mica com amb els antics acords consorciats: molta alegria pels primers resultats i la sensació de continuar estant on estàvem al cap de poc. Es pot veure en el text breu (4 p), interessant i contundent de swissuniversities (la institució paraigües de les universitats suïsses) que han adoptat un nou “Mandate for the Negotiations with Major International Publishers”. El mandat reflecteix un gran descontent amb la situació actual ja que constaten continuar estant lluny de l’OA complet que perseguien, insinuen que cal una coordinació internacional per arribar a acord amb els principals editors (Elsevier, Springer Nature i Wiley) i enumeren uns principis sota els quals hauran d’ajustar-se les contractacions futures. Aquests principis busquen no només la publicació en obert de la producció científica suïssa, sinó que defineixen un marc global de l’acord que inclou temes de qualitat, transparència en preu, sostenibilitat econòmica, retenció de drets...
Interessant també seguir el que pot passar al Regne Unit on les universitats viuen molts mals moments econòmics. Aquests han repercutit en les subscripcions consorciades i tres universitats han abandonat l’acord del JISC amb Elsevier. El motiu més visible és l’increment constant de preus dels paquets de subscripcions (amb o sense APCs), però al darrera hi ha sensació que els ATs reprodueixen el problema de les subscripcions a revistes des d'anys 70 del S. XX, i dels contractes consorciats iniciats a finals del segle passat ( = increment cost > increment pressupostos). A un post al Bloc de la LSE s’explica “Why are universities ending their Elsevier open access agreements?” A partir del març, el JISC negociarà la "nova generació" d'acords OA amb els editors. Caldrà fer-ne el seguiment.
Afegir que la renovació d’ATs que fa la CRUE + CSIC sembla que s’ha trencat amb Elevier i que no hi ha acord pel 2025, segons n’informa elDiario.es.
Accés Obert
Ja s’ha
publicat l’informe Medición del acceso abierto en las universidades
españolas y CSIC (2019-2023) que mostra un creixement d’articles en OA:
del 75,6% el 2022 al 80% el 2023.
Aquestes dades inclouen articles en obert a repositori institucionals. Segons
l’informe, “la medició reflecteix que, a partir del 2020, es produeix un
important increment en la publicació a revistes híbrides, probablement degut
als ATs”. Les dades de l’estudi s’han fet a partir de fonts obertes (OpenAlex)
i els datasets estan oberts. Molts
estudis apunten al mateix: l’OA creix però no en revistes daurades sinó en
híbrides. Per exemple un estudi de les revistes de les entitats integrades a
OASPA: Fully OA journals output
shrank in 2023, but hybrid OA made up the lost ground on s’afirma que “el nombre
d’articles en revistes daurades s’ha reduït respecte el 2022, mentre el
d’articles OA a revistes híbrides segueix creixent amb força”.
Dades de recerca FAIR
El consell
de la recerca del Països Baixos es pregunta si els investigadors que reben el
seu finançament compleixen el seu mandat de compartir dades de recerca i
programari i explica els resultats en un post. Son
aquests: un 44% de les publicacions estudiades declararen disponibilitat de
dades, un 20% en mencionen l'intercanvi, un
16% contenen citacions a datasets i un 3% mencionen l'ús compartit de
programari. Segons el post, una anàlisi similar per a França mostra que menys
del 7% de les publicacions franceses esmenten l'intercanvi de dades i un 1% el
de programari. Informe sencer a Zenodo.
RRI
Les primeres decisions del govern Trump fan tremolar també a les entitats dedicades finançar i fer recerca. Una instrucció de la nova administració demana a algunes agències federals que de moment no publiquin resultats de recerca a l’espera que l’administració pugui revisat el llenguatge a fi que aquest sigui consistent amb la ideologia política de l’administració. Un post de DeltaThink How much scholarly publishing is affected by US Presidential Executive Orders? ho analitza: els efectes d’aquesta mesura en la publicació científica finançada pel govern d’Estat Units de Nord-Amèrica poden ser profunds.
Recursos Educatius Oberts
(REO)
La UOC ha fet un
pas important cap al coneixement obert posant una part dels seus continguts
a la plataforma 3Cat. La col·lecció de
materials de la UOC a 3Cat: ‘ofereix una selecció inicial d'onze títols que
inclouen entrevistes, sèries divulgatives i pòdcasts’. La col·lecció continuarà
creixent amb continguts en quatre àmbits: cultura, pensament i humanitats;
economia i reptes socials; educació i tecnologia; i salut, benestar i igualtat.
Recordar que la UOC té una política
institucional de coneixement obert que inclou part dels seus materials
educatius.
Mai no és tard per llegir coses interessants
·
Lemire, S; Anders, K.; Pantuso, T. Exploring
First-Generation Student Experiences with OER Textbooks. College
& Research Libraries, v. 85, n. 7, p. 952, nov. 2024. ISSN 2150-6701.
·
Martín-Martín, A., & Delgado López-Cózar, E. (2025). Invasion of the
journal snatchers: How indexed journals are falling into questionable hands. Zenodo. El
Diario.es n’ha fet una versió periodística que pot trobar-se aquí.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada