diumenge, 16 de setembre del 2012

Catàlegs col·lectius de les biblioteques de Catalunya



La Llei del sistema bibliotecari de Catalunya menciona dues vegades el catàlegs col·lectius. Una a l’art. 6 on diu que “La Generalitat [sense especificar quin organisme o departament] ha de reunir en un únic catàleg col·lectiu la referència bibliogràfica dels diferents fons de les biblioteques que integren el Sistema Bibliotecari de Catalunya”. Una altra a l’art 30, on diu que el “El Departament de Cultura, per garantir la catalogació unificada i compartida de tots els fons de les biblioteques integrades en el Sistema de Lectura Pública i el coneixement mutu de llurs fons, coordina i gestiona el Catàleg Col·lectiu de la Lectura Pública”.

De l’any de la Llei (1993) cap aquí s’ha avançat en aquestes direccions però cap dels dos catàlegs mencionats són encara una realitat.

Com que les lleis expressen allò que es creu bo tenir, sembla apropiat pensar a què responen el catàlegs col·lectius i quines bondats aporten. Crec que en podem citar quatre: 
  • respondre als interessos homogenis d’un grup d’usuaris, 
  • estalviar feina, 
  • ser un instrument a partir del qual construir serveis i 
  • donar visibilitat a un sistema.

Respondre als interessos homogenis d’un grup d’usuaris
Els primers catàlegs col·lectius (cc) eren bàsicament eines de localització. Els llibres eren rars i els catàlegs col·lectius ajuntaven en un sol instrument les referències de documents dispersos a diferents biblioteques. Les limitacions tècniques han fet que molt catàlegs col·lectius ho fossin no de tos els documents possibles sinó dels que responien a interessos homogenis d’un grup determinat d’usuaris. Els catàlegs d’incunables en serien un exemple clar.

Estalviar feina
La catalogació ha estat una de les activitats bibliotecàries més cara, però els llibres que es cataloguen, en la immensa majoria dels casos ho han estat per algú altre. Els catàlegs col·lectius han estat comunitats de documents homogenis (seria normal trobar catalogat un llibre australià al cc de biblioteques d’Austràlia) que s’han posat mínimament d’acord en les normes de catalogació. L’homogeneïtat del fons i les mateixes normes són fonamentals per estalviar feina ja que es tracta de trobar el llibre que es busca amb molta probabilitat i de poder-lo utilitzar fent canvis mínims (òptimament cap) a la catalogació trobada.

Ser un instrument a partir del qual construir serveis
Un cop localitzats els documents, la gent podia viatjar a la biblioteca on es trobava el llibre que els interessava. A partir d’aquí les biblioteques podien –com han fet en molts casos- bastir serveis de préstec entre elles per tal de facilitar l’accés als documents i estalviar desplaçaments als usuaris. Els catàlegs col•lectius poden ser l’instrument base d’altres servies: d’adquisicions compartides o de preservació cooperativa, per exemple

Donar visibilitat a un sistema
Les realitats no només han de ser, sinó que han de ser visibles. O potser les volem fer visibles per fer-les reals. En el cas dels catàlegs col·lectius, aquests han estat, per exemple per a les biblioteques universitàries de Catalunya, els instruments amb els que els anys 80 i 90 van voler mostrar que el conjunt fins llavors dispers de biblioteques de facultat era un tot i actuava com un sistema.

Crec que, en aquest cas, les 4 virtuts mencionades van en ordre. Mirem-ho al revés: no té sentit visibilitzar un sistema que no té serveis col·lectius, no es poden crear serveis cooperatius sense tenir una consens normatiu previ, no val la pena unificar normes si no existeixen necessitats a satisfer. Mirant-s’ho del dret també hi ha un ordre: primer localitzar necessitats clares, després consensuar pautes, construir serveis a continuació i finalment visibilitzar resultats.

En el passat, les limitacions tecnològiques aconsellaven fer catàlegs col·lectius ‘petits’ i molt especialitzats (d’un tipus de document com per exemple les revistes o d’una matèria concreta). La tecnologia avui permet anar més de pressa. De fet WorldCat és de facto un cc mundial. La tecnologia, però no garanteix fer eines útils si els humans que  les hem d’usar no ens posem abans d’acord en com usar-les; en el cas dels catàlegs, en com cataloguem i en com organitzem els serveis que s’hi recolzen. Aquestes acords requereixen consens i acords a més de tecnologia. Això i un full de ruta adient.

El seny i algunes decisions clau dels darrers 20 anys ha fet que les  biblioteques que queden incloses dins el sistema bibliotecari de Catalunya comparteixin moltes coses. Tantes que l’acord no només és possible sinó que hauria de ser fàcil. Proclamar, però, l’exigència de la Llei no és el camí de fer-ho. Començar a parlar dels beneficis de tenir-ne, sí.

I posats a fer-ho, comencem pel més fàcil, el que només depèn d’un Departament de la Generalitat –el de Cultura- i fem el catàleg col·lectiu de les biblioteques municipals de Catalunya. Per fer-ho només s’han d’unificar dues bases de dades, les normes de catalogació són similars, el cc resultant respondria a una necessitat clara dels usuaris de biblioteques i permetria bastir a partir d’aquí serveis d’abast nacional.

p.d, A la fotografia, un arbre de nada fet amb volum del National Union Catalogue, un catàleg col·lectiu imprès, els 754 volums del qual són consultables a la BC, que recull les obres impreses abans de 1956 de les principals biblioteques dels EUA i el Canadà.


dilluns, 3 de setembre del 2012

El rol de las bibliotecas del Sur de Europa en la promoción del Open Access



El actual sistema de comunicación científica se origina en segunda mitad del S. XVII con la aparición de las revistas científicas, se consolida a principios del S.XX con la aparición de las revistas de resúmenes (abstracts) que después serán las actuales bases de datos y toma su forma definitiva con la aparición de los índices de citas (citation index) en los años 60. Es un sistema consolidado y eficaz que se basa en la autoregulación de la calidad a través de la revisión de pares (peer review), en importantes contribuciones voluntarias o no remuneradas y por unos costes sostenidos por el lector (a través de subscripciones individuales y, sobre todo, a partir de las que se hacen a través de las bibliotecas). El sistema ha nacido y se ha desarrollado alrededor de lo impreso, pero tienen elementos como los mencionados no pertenecen a este paradigma tecnológico.

Los roles de las bibliotecas en el sistema descrito han sido básicamente dos: por un lado, canalizar una parte importante de las aportaciones económicas que lo hacen sostenible, y por otra, con la conservación de las revistas impresas, garantizar a la comunidad científica que ésta podrá acceder a la información publicada en este sistema. Debemos mencionar que esto último no se hace solo para la información reciente y para los usuarios que pertenecen a la biblioteca suscriptora de revistas. Las bibliotecas conservan los registros completos de las revistas, cosa que hacen de forma coordinada y a través de catálogos colectivos como instrumentos, y los hacen (relativamente) disponibles a toda la comunidad científica a través de mecanismos como el préstamo interbibliotecario.

Los primeros debates sobre el impacto de la revolución digital en el sistema de comunicación científica se centraron en la forma de las revistas y sobre las posibilidades que estas tendrían de publicar artículos de forma más rápida, con más contenidos y de forma más barata. Pero a efectos de accesibilidad de la información científica, los cambios más importantes se han producido permitiendo nuevas formas de negocio o de sostenibilidad para las revistas. Las compras consorciadas de revistas (iniciadas en los últimos años del pasado siglo) y el concepto el Acceso Abierto – OA (formulado en los primeros del presente) han supuesto que hoy un investigador pueda acceder como mínimo a diez veces más artículos científicos que a los que podía acceder hace quince años.

En estas dos revoluciones (compras consorciadas y acceso abierto) las bibliotecas han tenido un importante papel. Importante pero no fundamental, ya que, desde mi punto de vista, las bibliotecas y los bibliotecarios tenemos solo un papel auxiliar y de soporte en el sistema de comunicación  científica.

El rol de las bibliotecas es facilitar el acceso y el uso de la información. Las bibliotecas universitarias y de investigación concretan este rol en la información científica. Pero los bibliotecarios no somos científicos y, en mi opinión, nuestro papel no está en definir como debe restructurarse el sistema de comunicación científica o como este debe aprovechar las posibilidades tecnológicas para servir mejor a sus finalidades. Lo digo porqué nuestro papel no es adherirnos de forma unívoca a una opción emergente, sino aprovecharlas todas para mejorar el acceso a la información por parte de nuestro sus usuarios. Con todas me refiero al OA en sus diferentes versiones y a las contrataciones consorciadas, pero también a las mejoras que podamos aplicar a los instrumentos de localización que son los catálogos colectivos y a los de suministro a través del préstamo entre bibliotecas.

Pero de forma importante nuestro rol es recordar que la comunidad científica es mucho más amplia que la de los científicos que trabajan en instituciones punteras y que hay mucha más producción científica que la reseñada en las revistas incluidas en el Web of Knowledge o en SCOPUS. Las bibliotecas deben ser garantes de la universalización del acceso a la información y los bibliotecarios profesionales al servicio de esta finalidad.


La actual crisis económica –desgraciadamente- ha mostrado que Europa no es homogénea y que en su interior se definen subregiones con características definidas. A pesar de la fuerza del movimiento internacional de consorcios asociados en el ICOLC, los consorcios de los países del Sur de Europa consideramos que valía la pena debatir los temas que trataban nuestros compañeros a nivel internacional pero desde nuestra perspectiva subregional. Así el año 2001 fundamos el Southern European Libraries Link – SELL con el que hemos intentado adaptar el movimiento de las contrataciones consorciadas a las características de la enseñanza superior e investigación de nuestros países.

Si bien las bibliotecas están siendo el gran soporte del OA, no siempre los consorcios han estado implicados en este movimiento. Este no ha sido el caso de los consorcios de los países de SELL –Turquía, Grecia, Italia, Francia, España y Portugal- que han intervenido de forma importante en la promoción de las diferentes variantes del acceso abierto. En 2010 SELL, con la colaboración de la FECYT y del CSIC, organizo en Granada  un seminario con el título “Policies for thedevelopment of OA in Southern Europe” 

¿Tiene sentido que haya movimientos subregionales en la promoción del OA? A mi entender sí y por dos motivos. En primer lugar, porqué algunos países, por su posición periférica (o al menos no central) en la producción de información científica tienen en el OA la gran oportunidad de mejorar mucho la accesibilidad de los resultados de su investigación.  En segundo, porqué estos países a menudo tienen estructuras más débiles dedicadas al apoyo de la ciencia.

El primer aspecto fue puesto en evidencia hace bastantes años por SciELO . Esta iniciativa brasileña nacida en 1997 mostró que el paradigma digital permite que revistas científicas de ámbito de difusión tradicionalmente nacional puedan llegar a la comunidad científica internacional sin necesidad de unos esfuerzos desmesurados. Recordemos que, a la vez que el inglés es la lengua vehicular de la gran ciencia, muchos ámbitos científicos se desarrollan en lengua no inglesa sin que este hecho vaya forzosamente en menoscabo de la calidad  de lo que se escribe.

En segundo lugar, los países con una ciencia más ‘fuerte’ son los que disponen también de las instituciones más efectivas en su apoyo. A pesar de la oportunidad mencionada del OA para países no punteros en desarrollo científico, las grandes decisiones de apoyo al OA no se han producido en estos países sino en los mejor posicionados en el ámbito científico. Por este motivo tienen lógica que las bibliotecas y sus consorcios actúen haciendo un papel principal mientras que en el Norte de Europa quizá el papel sea más secundario.

Hace poco más de un año la Unión Europea aprobó el proyecto MedOANet – Mediterranen Open Access Network () que va un paso más allá de lo hecho hasta ahora por SELL. MedOANet será un foro de intercambio de experiencias alrededor del acceso abierto con el objetivo que el trabajo conjunto y coordinado de las fuerzas que lo promueven en cada país sirva de impulso al resto. En estos momentos en que los instrumentos base del OA (los repositorios y las revistas) están suficientemente explorados, MedOANet va a centrarse en explorar las estrategias, estructuras e instrumentos que mejor sirvan a la promoción de acceso abierto en países que comparten características homogéneas.  

[La fotografía: la Alhambra vista desde la Escuela de Estudios Árabes, del CSIC, dónde se celebró el seminario de SELL sobre OA]

divendres, 27 de juliol del 2012

Quines jornades són les 13es jornades?


El COBDC anuncia la celebració de les 13es Jornades Catalanes d’Informació i Documentació dient que les jornades es fan “des de fa ja 26 anys” i que “seran les jornades de tots nosaltres, com ho han estat des del naixement del Col·legi”.

Resulta però que les Jornades Catalanes ni tenen 26 anys ni ha estat així des del naixement del Col·legi. Les actual Jornades van fer-se per  1a vegada el 1983 amb el nom de “Jornades de Teledocumentació a Catalunya”. Van estar  organitzades per la gent que promovien la teledocumentació des del Consorci d’Informació i Documentació de Catalunya (Joan Bravo, Tomas Baiget i Vicent Melendez). El seu èxit va propiciar el naixement de SOCADI tal com explica Joan Bravo.

SOCADI neix el 1984 al voltant de la teledocumentació, activitat que estava lluny de les que desenvolupava l'Associació de Bibliotecaris de Catalunya. Aquesta el febrer de 1985 va organitzar unes altres primeres jornades, les Primeres Jornades de l'Associació de Bibliotecaris de Catalunya . Mentrestant SOCADI, amb el patrocini de la CIRIT, va organitzar les 2es (1986) i 3es (1989) Jornades, aquestes ja no de teledocumentació sinó de documentació a seques.

L’Associació (per sort i amb seny) no va organitzar les seves 2es jornades sinó que va sumar esforços. Així, mantenint el nom amb més tradició, se celebren les 4es. Jornades Catalanes de Documentació el gener de 1992, co-organitzades pel COBDC i la SOCADI. Ho expliquen Pilar Cid i Ma. José Recoder a la ponència:La participació dels professionals de la biblioteconomia i la documentació enles Jornades catalanes: 14 anys de ponències comunicacions i experiències. Joan Bravo i Cid i Recoder afirmen que la fusió organitzativa ja es va fer a les 3es Jornades i me’ls crec, tot i que la fitxa catalogràfica del volum d’actes no ho reflecteix. En tot cas va ser molt interessant l’esforç de barreja de les cultures organitzatives de les dues entitats, esforç que devia produir algun fruit ja que més tard van acabar fusionant-se.

Podeu  dir que aquestes precisions són sobreres i de pere-punyetes. Com vulgueu, però les simplificacions històriques encobreixen que la realitat és complexa. La història de la nostra professió no comença ni s’esgota amb el COBDC. Les Jornades d’ara es fan des de fa 29 anys i l’entramat professional és més ric que el format pels llicenciats de documentació.

Les Jornades van passar a tenir el nom actual (d'informació  i documentació) i és una llàstima que no es diguin "d'informació, documentació i biblioteques", per exemple.

dimecres, 27 de juny del 2012

El llibre e-, sí. Però quan i com?


La Pew Internet (Pew Internet & American LIfe Project) dels informes de la qual ens hem fet ressò alguna vegada en aquest blog acaba de publicar l’informe “Libraries, patrons, and e-books” que signen Kathryn ZickuhrLee RainieKristen PurcellMary Madden i Joanna Brenner


De les troballes de l’informe (‘findings’) en destaco les següents:
  • un 12% dels lectors de llibres e- van endur-se un llibre e- d’una biblioteca l’any passat 12% (encara que la majoria de [nord] americans no sàpiguen que les biblioteques presten aquest servei).
  • A la majoria de [nord] americans els agradaria saber més coses sobre els llibres e-
  • [no té a veure amb els llibres e-, però] el 58% dels [nord] americans tenen carnet d’alguna biblioteca i el 69% diuen que la seva biblioteca pública és important per a ell I per a la seva família.
  • Les persones amb carnet d’una biblioteca tenen el doble de possibilitats d’haver comprat el darrer llibre que han llegit que no pas haver-se’l endut en préstec. Moltes persones que s’enduen llibres e- en préstec de biblioteques també se’n compren.
  • Amb els llibres e-, estan canviant: els costums dels lectors, els patrons de compra de les biblioteques i els rols dels bibliotecaris.
  • Usuaris I bibliotecaris veuen incerteses en el futur de la biblioteca. Es considera que el llibre e- és bo per la lectura, hi ha una melancòlica enyorança cap al llibre imprès i es parla de biblioteques amb menys espai per a llibres i més espai per a socialitzar i aprendre.

Podríem parlar molt de tot això (i especialment de la correlació entre usuaris del servei de préstec i compradors de llibres). Ara, el que m’agradaria destacar és que a [nord] Amèrica sembla que (ara sí) aquest és l’any de la normalització o generalització dels llibres e-.

Ho mostraven els informes d’OCLC:

Inevitable.

Inevitable i bo.

Així ha passat amb les revistes científiques. Es fan proves (tecnològiques i de models de comercialització) i –una mica de sobte- s’assoleix el moment de maduresa i la situació passa dels experiments a la consolidació.

Respecte el nostre país, la pregunta no és (de fet no ha estat mai) què? És clar (ho ha estat sempre) que el llibre e- és el futur. Les preguntes són dues: quan i com?

Tendim a creure que la innovació està en el què, i és cert. En una part molt important està en el què. Però, per a la majoria d’organitzacions o països, un cop un tema (un què, una tendència) aflora de manera clara, el tema clau és decidir quan s’adopta la innovació i com es farà.

Adoptar a Catalunya una innovació clara (els llibres e-) abans la situació no estigui madura, o fer-ho en condicions no adequades pot ser malmetre uns recursos que no tenim. No es tracta, doncs, de fer-ho els primers per dir que nosaltres teníem raó, sinó de fer-ho de forma efectiva (és a dir, consumint un mínim de recursos per produir un màxim de resultats).

Quan? jo penso que encara no, però sí anant-hi pensant i debatent-ho. El quan el decidirà bàsicament el mercat (els editors i els lectors) i nosaltres hem d’arribar al punt crucial una mica abans del moment de maduresa.

Com? Jo penso que sols no, però si fent proves parcials i pilot i debatent-les de forma oberta entre tots. Aprenent els uns dels altres. Sense competència i amb cooperació. Protegint-nos els uns dels altres, protegint-nos de les ganes de ser els primers i de les urgències històriques de voler fer el que a altres llocs fan encara que no hagi arribat el nostre moment (encara).

p.d. A la foto, surt o es pon el sol?


diumenge, 10 de juny del 2012

Contra el orgullo, modestia y para ésta ¿qué mejor que leer?


No tenemos arreglo. Aquí no ha habido rescate a la banca sino ‘un préstamo en muy buenas condiciones’, dijo ayer el ministro Gindos. Hace unos años (pocos) R. Zapatero afirmaba en un viaje a los EUA que el sistema financiero español era el más sólido del mundo.  Orgullo en demasía parece ser uno de nuestros pecados. Así lo cuenta Enric Juliana en su libro Modesta España que he leído estos días y que recomiendo. Libro inteligente e informativo, ameno y con brillantes metáforas que da claves para entender nuestra realidad más inmediata (política y económica).


Lo prepara anualmente un comité de la ACRL, el Research Planning and Review Committee. La ACRL lo hace para presentar a sus asociados una visión dinámica de las principales tendencias que pueden afectar a las bibliotecas universitarias. Para esta identificación de tendencias, los miembros del comité no se basan en sus opiniones, sino que miran la literatura profesional, lo que se dice en congresos y contactan con expertos.  

Los responsables de esta edición son: Martin Halbert, dean of libraries at University of North Texas; Joan Lippincott, associate director of Coalition for Networked Information (CNI), y Mark Puente, director of diversity and leadership programs, Association of Research Libraries (ARL). En el artículo original, se explica lo principal de cada tendencia en base a artículos profesionales, así quien quiera conocer más tiene a su disposición una relación (breve) de literatura profesional fundamental sobre el tema.

A continuación sigue una traducción algo libre de las tendencias de esta edición con sus mínimas explicaciones:
  • Comunicar Valor. Mostrar el valor que tienen las bibliotecas para las universidades que las mantienen  (una evolución de lo que antes llamábamos ‘calidad’).
  • Data curation. Cada vez más la investigación produce conjuntos de datos digitales de los que alguien debe cuidarse. Las bibliotecas empezamos a hacerlo con los repositorios. Los bibliotecarios y otros profesionales de la información deberán colaborar con los investigadores para facilitar la conservación y uso futuro de estos datos.
  • Preservación digital. Con el crecimiento de los objetos y colecciones digitales crece también la preocupación sobre la falta de políticas y procedimientos para su preservación a largo plazo. No parece que, en un futuro próximo, vaya a haber un liderazgo estratégico que establezca estándares, arquitectura y políticas para la creación, acceso y preservación digitales.
  • Educación superior. Las instituciones de educación superior (universidades) están entrando en un período tempestuoso. Las tendencias a contemplar son el incremento de formación en línea, la globalización y un cierto escepticismo sobre el  ‘retorno de la inversión’ el los programas de grado.  Estos cambios afectaran a las bibliotecas universitarias en términos de expectativas en el desarrollo y suministro de colecciones, de servicios para públicos antiguos y nuevos  y en como mostrar a las universidades que las bibliotecas tienen valor para ellas. 
  • Tecnologías de la información. Continuará dirigiendo mucho las reflexiones sobre el futuro de las bu.
  • Dispositivos móviles. Están cambiando la forma como se suministra y accede a la información.
  • Adquisiciones de libros electrónicos dirigidas por los usuarios (Patron driven acquisition – PDA). [Las compras dirigidas por los usuarios consisten en acceder a un conjunto àmplio de libros e-, poner-los a disposición de los usuarios y comprar, posteriormente, aquellos que los usuarios usan]. Las PDA pueden llegar a ser la norma, pero, para que esto ocurra, debe haber 
  • Comunicación académica. Se están desarrollando nuevas formas de comunicación científica y nuevos modelos de edición y las bibliotecas deben implicarse activamente en los mismos.
  • Personal. Las bibliotecas universitarias deben crear los sistemas para que su personal se prepare para poder hacer frente a los retos. Esto debe hacerse a través de aproximaciones creativas que incluyan la incorporación de nuevo personal y la formación del ya existente.
  • Comportamiento y expectativas de los usuarios. La conveniencia afecta a todos los procesos de búsqueda de información (selección, accesibilidad y uso). 


Lo de los ‘top trends’ debe ser un hábito muy norte-americano (una sociedad en la que opinar sin conocimiento está mal visto). Así lo hace también Educause Review: “Top-TenIT Issues, 2012

p.d. La foto no tiene nada que ver on el tema, pero es mia y me gusta.